logo

Jocuri de grup (pentru copii)

logo

 Cutia cu surprize

Tot grupul se aşează în cerc. Cineva se ridcă şi-şi spune numele: „Sunt Mihai!”. Apoi prezintă patru persoane ce stau în stânga sa, începând cu cea mai îndepărtată: „Vasilică, Ionel, Maria, Gheorghe”. După ordinea în care au fost prezentate, persoanele numite se ridic şi se aşează la loc, deodată, creând impresia unei cutii cu surprize. Apoi persoana din dreapta lui Mihai face acelaşi lucru. (Moldovanu, pag.9)

Mă mănâncă aici

Tot grupul formează un cerc. Prima persoană îşi spune numele(„Mă numesc Nicu şi mă mănâncă aici”), improvizând gestul (de ex,  capul). Următoarea persoană spune: „Numele lui este Nicu şi îl mănâncă acolo”, scărpinând capul lui Nicu. Apoi continuă cu propriul nume. Jocul se încheie odată cu închiderea cercului. (Moldovanu, pag. 10)

Trenul numerelor

Jocul trebuie să se desfăşoare rapid. Toţi se plimbă prin sală până când animatorul strigă o cifră. Trebuie să se formeze grupuri din numărul respectiv de persoane şi acestea să-şi spună numele în cadrul grupurilor formate. Apoi persoanele se separă şi se plimbă din nou (acţiunile se repetă). (Moldovanu, pag.12)

Lămâie-lămâiţă

Toţi se aşează, formând un cerc. Animatorul (fără scaun) începe jocul, apropiindu-se foarte repede de fiecare şi spunând:

-         „lămâie-lămâiţă” şi persoana spune numele vecinului din dreapta.

-         „cireaşă-cireşică” şi persona spune numele vecinului din stânga.

-         „zahăr-zăhărel” şi persoana îşi spune propriul nume.

Dacă cineva greşeşte, se schimbă cu locul cu persoana din centru şi jocul continuă. Există posibilitatea de a spune „coş cu fructe”, când toţi trebuie să se schimbe cu locurile, iar persoana din centru să se ocupe unul dintre locurile temporar libere. După ce toţi s-au aşezat, fiecare să spună numele vecinilor săi. (Moldovanu, pag.13)

Măgăruşul

Se împart participanţii în două grupuri. Regulile sunt comunicate pe grupuri separate. Măgăruşilor li se indică că ei doar atunci pot merge înainte, când sunt mângâiaţi, lăudaţi etc.

Grupului: nu pot să împingă, să tragă măgăruşii.

Fiecărui grup de 4-5 persoane îi corespunde un măgăruş. Grupurile primesc hăţurile şi misiunea lor este să aducă măgăruşul la linia indicată cât mai repede posibil. (Moldovanu, pag.146)

Mingea – coordonarea mişcărilor

Participanţii se strâng în jurul unei pături cu ajutorul căreia trebuie să facă să sară o minge. În mijlocul păturei se poate tăia o gaură, pentru a încerca să treacă mingea prin ea. Pentru o mai bună coordonare a mişcărilor se poate inventa un cuvânt pentru a dirija mişcarea, fie să se ridice, fie să se ridice, fie să se coboare pătura. (Moldovanu, pag.148)

Pantofii călători

Fiecare participant îşi lasă câte un pantof la întâmplare. După aceea, participanţii formează un cerc, ţinându-se de mâini. Pantofii încep să fie transmişi pe cerc, pentru a aunge la proprietarii lor. Când fiecare îşi capătă pantoful jocul poate fi reînceput. (Moldovanu, pag.148)

Să construim numerele şi literele (stimuleză imaginaţia, impune cooperare)

Jocul trebuie realizat în două forme: comunicare verbală şi nonverbală. Se propun ideile pentru construirea caracterelor, apoi fiecare, fie în pereche cu cineva, fie în grup execută diferite figuri cu corpul. (Moldovanu, pag.149)

Ridică-te (favorizează autocontrolul corpului şi coordonarea mişcărilor)

Fiecare participant se aşează în faţa perechii sale, cu picioarele îndoite ţinându-se de mâini, trăgând fiecare fiecare în sensul său pentru a se ridica. Se poate discuta despre ajutorul reciproc al participanţilor, necesitatea cooperării. (Moldovanu, pag.150)

Nodurile

Participanţii formează un cerc, având ochii închişi. La un semnal al animatorului ei înaintează încet către centru, cu braţele ridicate. Odată ce participanţii se ciocnesc, încearcă să se apuce de mâini. Apoi toţi deschid ochii, încercând să descâlcească „nodurile”. (Moldovanu, pag.151)

„Drumul nasului”

Formând un cerc, animatorul începe jocul, punând cutia de chibrituri pe nas. Fără a recurge la vreu ajutor, trebuie să reuşească să transmită cutia persoanei din dreapta sa şi aşa până parcurge tot cercul. (Moldovanu, pag.154)

Podul

Se desenează un râu destul de lat pentru numărul participanţilor. Jucătorii trebuie să traverseze râul fără a se uda. Pentru aceasta li se vor da fişe de carton (pietrele), cu una mai puţin decât numărul de participanţi. Pe celălalt mal trebuie să ajungă cu toate pietrele. (Moldovanu, pag.156)

Suflă pana

Participanţii tuturor grupurilor trebuie plasaţi foarte aproape unii de alţii. Mâinile trebuie ţinute la spate. Se lansează o pană spre ei şi aceştia trebuie să sufle pentru a împiedica căderea ei. Se poate limita timpul sau spaţiul, se poate juca pe echipe. (Moldovanu, pag.158)

Atenţie

Se formează un cerc. Balonul trebuie transmis pe cerc, fără ca acesta să cadă sau să se întoarcă de unde a venit. Nu se poate de transmis balonul jucătorului de la care a primit balonul. În prima fază transmiterea se face cu mâinile, apoi cu capul, cu degetul. (Moldovanu, pag.158)

Coşul cu fructe

Participanţii se aşează pe scaune, formând un cerc, în afară de unul care se plasează în centru. Toţi jucătorii reprezintă un fruct. Persoana din centru va numi două fructe şi jucătorii vor trebui să-şi schimbe locurile, încercând să ocupe un loc liber, inclusiv jucătorul din centru. Cine rămâne fără scaun repetă operaţiile. Se poate striga şi cuvântul „fructe”, când toţi vor trebui să se schimbe cu locurile. (Moldovanu, pag. 217)

Dansul în perechi

Toţi participanţii se împart pe perechi şi se lipesc spate în spate. În cazul unui număr impar de participanţi, cel care nu are pereche cântă. În acest timp, ceilalţi se mişcă prin sală, lipiţi. Când melodia se opreşte fiecare îşi caută un nou partener. Perechile nu trebuie să se repete. (Moldovanu, pag. 218)

Floricele de porumb

Suntem nişte floricele de porumb care sărim continuu pe o tigaie, cu mâinile lipite de corp. Toţi sar prin încăpere, dar dacă sărind se ating de cineva, se „lipesc” sărind mai departe împreună, de mână. Jocul se termină odată cu formarea unei „aglomerări” imense. (Moldovanu, pag. 219)

Atinge albastru

O persoană anunţă „Atingeţi albastru!” (sau o altă culoare) sau obiect. Participanţii trebuie să atingă un obiect sau o haină de culoarea anunţată, sau partea obiectului sau a corpului ce a fost numită. Se poate indica şi modul de atingere, se poate jucaa pe muyică stabilindu-se dinainte culoare care va fi atinsă la oprirea muzicii. (Moldovanu, pag. 220)

Sculpturi

Jocul decurge în linişte. Se derulează în perechi în care unul este lutul (modelul) şi celălalt sculptorul. Modelul lasă sculptorul să-i mişte mâinile, picioarele, capul pentru a construi sculptura. Comunicarea este non-verbală. Se realizează „expoziţia”, după care rolurile se inversează. (Moldovanu, pag. 65)

Zoo

Jocul se desfăşoară în întuneric (sau cu ochii legaţi). Fiecărui participant i se dă o fişă cu numele unui animal al cărui sunet trebuie să îl imite. Jocul constă în a-şi găsi perechea (sunt doă cartonaşe pentru fiecare animal), adică persoana care imită acelaşi sunet. Căutarea se permite doar prin intermediul sunetului, fără a pune întrebări. (Moldovanu, pag. 102)

Oglinda

Participanţii formează 2 rânduri, la 2 metri distanţă între ele. Participanţii dintr-un rînd încep să facă o serie de gesturi, care sunt copiate ca într-o oglindă, simultan, de parteneri. Animatorul dă semnalul de începere şi de sfârşit. Apoi se schimbă rolurile. (Moldovanu, pag. 104)

Bibliografie: Moldovanu, I.,Marea carte a jocurilor, editată cu suportul financiar al Reprezentaţiei UNICEF, Moldova

Daca apreciezi continutul acestui website te rugam sa-l recomanzi pe google:


Lasa un comentariu

logo
logo